Snodig opplevelse med TKT ( Fra dagens TA)

Her er en liten historie om hvor god servicen og venneligheten hos noen av bussjåførene i TKT er. Tenk om en selger på Elkjøp hadde oppført seg slik. Selgeren hadde mistet jobben på sekundet.
Jeg tror ikke TKT kjenner til ordtaket: ”Kunden har alltid rett!” Bare fordi de er en offentlig tjeneste,
så betyr ikke det at de kan oppføre seg som de vil. Spesielt ikke bare fordi de har monopol på kollektivtransport i Telemark.
Jeg vet om veldig mange som har havnet opp i lignende situasjoner hvor bussjåførene har blitt aggressive.
Spesielt når det gjelder språkbruken.

Forleden dag kommer jeg ikke til å glemme så fort. Det var ferie, noe som i seg selv er svært flott. Været var ikke helt på topp, men humøret derimot var på topp. Tross alt jobbing for tilrettelegging av idrett for ungdom til langt ut på natt og kun 2 timers søvn. Vi, jeg og en kamerat var i Skien for å gjøre de siste forberedelsene til morgendagens arrangement. Vi ante fred og ingen fare. Dagen hadde vært så som så. Med pliktene framfor alt og humøret i behold gledet vi oss til å komme hjem til trygge omgivelser. Til verdens navle, Siljan. Men lett skulle det ikke bli.

Som andre ungdommer er vi avhengige av å ta buss. Tærne var allerede blitt til istapper etter ventingen i kulda , og vi gledet oss til å komme inn i den varme bussen. Vi hadde begge busskort fra skolen og var temmelig sikre på at disse ville fungere. Det var jo fredag og innenfor skoletiden. Ferien derimot, den hadde vi glemt. Vi dro busskortene, men et rødt lys og en pipende lyd møtte oss. Bussjåføren stirret allerede stygt på oss. Vi var forhåndsdømt. Denne bussen skulle vi aldri komme hjem med. Bussjåføren knurret stygt mot oss mens han befalte oss å betale med en uhyggelig tone i stemmen. Vi tenkte ikke stort over det, smilte tilbake og åpnet lommeboken.

Til vår skrekk og gru hadde vi ikke nok penger for en person engang. Nå ble det dårlig stemning i bussen. Vi spurte pent og i håpet om å komme hjem, om vi kunne legge igjen navn, kontonummer og legitimasjon. Forså å betale ved en senere anledning. Da ble sjåføren høylytt og sa: ” Tror dere noe her i verden er gratis eller?” Ja, sa min gode venn: ”Kjærlighet er gratis.” Da ble det litt for mye for vår kjære bussjåfør. Lunten hans tente. Mest sannsynlig fordi vi var i for godt humør. Han bannet, steiket og ble enda mer høylytt. Da var beskjeden: ”Enten betaler dere nå, ellers går dere av”. Vi ville veldig gjerne komme oss hjem for å få varmen i kroppen, og hadde derfor ikke noe imot å betale 36 kr. Av den grunn spurte vi om det var mulig å betale med mobilen. Han bjeffet at det var mulig og hjulene på bussen begynte å rulle.

Endelig tenkte vi. Jeg siklet allerede etter tanken på sengen min. Bussjåføren trakk opp et hefte og sa at vi måtte sende noe med TKT til 2097. Vi ante ikke hva vi skulle skrive etter TKT, så vi dro opp et hefte vi også. Det var to steg vi måtte følge. Bussen kjørte fortsatt. Vi var akkurat ferdig med steg 1, da bussjåføren bokstavelig talt skrek til oss: ” TAR DET SÅ JÆVELIG LANG TID Å ORDNE EN SMS-BILLETT?”. Vi sa at vi snart var ferdige, og at vi var på steg nr 2. Før jeg rakk å snakke ferdig, stoppet bussen og bussjåføren brølte: ”UT!!” Jeg sa at vi straks var ferdige. Han gjentok: ”UT!!”. Deretter svarte jeg, nå litt irritert: ” Få snakke med driftslederen din!” Han gjentok ”UT!!”. Det var dråpen som fikk begeret til å renne over hos en tålmodig, humørfylt ungdom, som bare hadde sovet 2 timer natten før. Jeg skrek tilbake: ”Få snakke med sjefen din”. Han gjentok ”UT!!”. Da skrek jeg tilbake igjen. Han skrek bare enda høyere og vi gjentok hverandre vertfall 3 ganger.

Vi måtte gå av. 1km lengre på vår lange vei til Siljan var vi kommet. Min venn begynte å bli nervøs, siden han måtte rekke jobben. Noe han aldri skulle rekke. Vi fikk ikke tak i noen til å kjøre oss, og det tok omtrent to kalde timer med venting før vi endelig kom oss hjem. Det hele kunne vært forhindret hvis bussjåføren hadde vært såpas behjelpelig at han hadde sagt at vi kunne hoppe over steg 1 og bare sende TKTV2 til 2097. Som ville gitt oss 2 voksenbilletter. Til slutt ringte jeg til TKT for å klage. Jeg var temmelig forbannet og ganske morsk i stemmen, men argumenterte oppriktig. Det endte med en prat med driftsleder, som til slutt bare la på røret. TKT driver med offentlig serviceytelse.

Derfor synes jeg det er en skam å bli behandlet slik. Vi ville bare godt, men måtte bokstavelig talt nesten gått hjem. Hva har skjedd med dagens samfunn?

Christian Wierød

Vist 251 ganger. Følges av 1 person.
Annonse

Nye bilder